Aké auto si môže dovoliť kúpiť priemerný Slovák?

Na Slovensku je momentálne výborná ekonomická situácia, nezamestnanosť je rekordne nízka, mzdy sa zvyšujú a okrem iného rastú i vykazované registrácie nových vozidiel. Veľa ľudí si chce kúpiť nový luxusný automobil. Dobre si spočítajte, či naň naozaj máte! Veď ak jazdíte na luxusnom automobile, prvá porucha alebo výmena zimných pneumatík  vás vyjde pokojne na 800 – 1000 eur.
Na prelome päťdesiatych a šesťdesiatych rokov v USA vznikla teória, ktorá hlásala automobil za tri platy. Podľa nej by si zamestnaný človek mohol kúpiť auto za svoje tri hrubé platy.

zelené auto

Mal to byť  automobil, ktorý slúži na dopravu bez veľkého finančného rizika. Pri pohľade na naše ulice však vidíme veľa luxusných automobilov vyššej triedy. Znamená to, že Slováci si môžu dovoliť kúpiť takéto automobily za svoje tri platy? Nie, tieto autá sú registrované ako firemné. Dostávajú ich zamestnanci namiesto časti platu. Platiť zamestnancov v naturáliách v podobe automobilu, ktorý môže zamestnanec používať aj na súkromné účely, je pre firmu jednoducho výhodné.
Aké auto si teda reálne môže dovoliť kúpiť priemerný Slovák? Už pri letmom pohľade do cenníkov nových vozidiel dostupných na domácom trhu zistíme, že nové auto za tri priemerné platy jednotlivca neexistuje. Ani to najmenšie, ani s tým najmenším motorom a úplne bez výbavy!

veteráni

Štatisticky priemerný advokát  si u nás za svoje tri hrubé platy môže dovoliť kúpiť najlacnejšiu  Daciu Logan. Tú so štyrmi kolesami, štyrmi airbagmi, posilňovačom riadenia ale bez klimatizácie, centrálu, výškovo nastaviteľného volantu a iných doplnkov. Priemerný pekár, stolár alebo záhradník, ktorý zarobí 500 – 600 eur, môže na nové auto za tri platy úplne zabudnúť. Väčšina ľudí kupuje ojazdené autá. Priemerný Slovák si môže kúpiť za svoje tri hrubé platy 10-ročné ojazdené auto. Vyberá staršie typy automobilov, ktoré majú najazdených niekedy aj vyše 100 000 km. A to aj napriek tomu, že Slovensko sa stalo automobilovou veľmocou! 

3/5 - (2 votes)